środa, 25 listopada 2015

Dębówka - cmentarz ewangelicki

Znów wycieczka w zagubioną przeszłość. Cmentarz ewangelicki w Dębówce, w lato twierdza z krzewów niezdobyta, dziś odsłonił skryte mogiły. Podczas dzisiejszego wypadu, wraz z pracownikami sochaczewskiego muzeum dokonaliśmy małej dokumentacji cmentarzyka.

Zarys cmenatrza stanowi dość wyraźny niski wał, na planie prostokąta. W środku zachowanych jest conajmniej kilka nagrobków, natrafiliśmy też na dwie zachowane inskrypcje.  Krzyż drewniany, pokażnych rozmiarów stał zapewne na wprost niegdysiejszego wejścia.
Z dwóch bardzo wysokich smukłych pomników tablice z inskrypcjami wyparowały, prawdopodbnie były metalowe i powędrowały na skup.











3 komentarze:

  1. Na cmentarzu są pochowani osadnicy niemieccy wyznania ewangelickiego zamieszkujący wieś Dębówka i w mniejszym stopniu inne pobliskie wsie. Z tego co wiem osadnicy niemieccy byli również w Maurycewie. Na tym cmentarzu byłem klika razy i znalazłem nagrobek z nazwiskiem Tadeusz Wolf, co może świadczyć asymilacji osadników. Moi dziadkowie pochodzą z pobliskiej Piasecznicy i z tego co mi mówili prawie cała Dębówka była niemiecka i z okoliczną ludnością żyła w zgodzie. W latach 80 XX wieku przyjeżdżała tam pewna pani z Niemiec, która była zapewne potomkinią osadników. Słyszałem też historię innej pani z Niemiec, która oburzona stanem nekropolii odwiedziła Urząd Gminy w Teresinie. Jest jeszcze inny zapomniany cmentarz niedaleko Dębówki w Elżbietowie, niedaleko zakładów Bakoma. Na Wikimapii jest opisany jako 'Stary cmentarz w Elżbietowie'. Czy to też pozostałość po osadnikach niemieckich? Tego nie wiem. Czy ktoś wie?

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dziękuję za ten komentarz. Niestety w okolicy wszystkie cmentarze ewangelickie są w podobnym, albo gorszym stanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale są też wgjątki6, wczoraj odwiedziłem cmentarz ewangelicki w Karolewie( kiedyś Karlshof) i ku mojemu zaskoczeniu zobaczyłem zadbany ogrodzony teren, nowy krzyż pod nim kwiaty a nawet tablicę upamiętniającą osadników/ kolonistów. Brawo mieszkańcy Karolewa, Dla odróżnienia w Kochanowie (dawniej duży ośrodek kolonistów niemieckich) nie ma po nich żadnego śladu ☹👎,
      Pozdrawiam Darek

      Usuń

Trzy grosze